Presidentvalget i USA: Slik er oddsen akkurat nå

Bilde: TT

13. september presenterte CNN «Poll of Polls», altså en «meningsmålingenes meningsmåling», basert på en rekke målinger gjennomført over hele landet. Vi har sett på undersøkelsen og tatt fram noen aktuelle odds på presidentvalget i USA.

Følg Betsson i sosiale medier!

CNN har sammenliknet meningsmålinger, og de taler et temmelig tydelig språk, med 51% av folkets stemmer («popular vote») for Biden og 43% for Trump. Biden har altså en ledelse, slik han har hatt i lengre tid, med små bevegelser opp og ned. Tallene i CNNs undersøkelse viser imidlertid bare hvordan stemningen er akkurat nå – mens spill på valget og oddsen viser hvordan folk tror andre kommer til å stemme på valgdagen 3. november.

På oddsen er ikke avstanden mellom de to presidentkandidatene like stor som i «Poll of Polls», og det gjør valget ekstra spennende – spesilt med tanke på at oddsen akkurat nå er i trumps favør. Det er fortsatt en god stund igjen til valget, og mye kan hende. Vi husker vel alle hvordan det gikk for fire år siden, da Trump vant på tross av at han var regnet som underdog.

Hvem blir USAs neste president?

• Donald Trump – Odds 1.85
  • Joe Biden – Odds 1.90

Hvordan spiller man på valget i USA?

Vi tilbyr massevis av spillmuligheter på presidentvalget i USA som gir omtrent like mye i gevinst enten du tipper på Trump eller Biden. Å spille på at andre enn de to skulle bli valgt er temmelig risikabelt. For eksempel er det ingen underdrivelse å si at George Clooney neppe blir valgt. Derfor gir også slike spillvalg svært høye odds. Vi anbefaler også våre mange sidespill, der du kan skreddersy din spillekupong fra en lang rekke markeder.

Hvilket parti vinner?

Topartisystemet i USA innebærer at de to største partienes kandidater kjemper mot hverandre om president-tittelen. Kandidater som ikke tilhører det demokratiske eller det republikanske partiet har svært vanskelig for å bli valgt på grunn av dette systemet (basert på den britiske Westminster-modellen). Det er også grunnen til at for eksempel George Clooney står til 501.00 i odds.

Oddsen for at demokratene vinner valget er litt lavere enn republikanernes vinnerodds, mens oddsen for at USA ender med en partiuavhengig president er temmelig høy. Å satse på det siste alternativet er litt av en sjanse å ta, men ville gitt veldig bra betalt om spillet gikk inn. Akkurat nå ser partienes vinnerodds slik ut:

• Demokratene (1.83)
  • Republikanerne (1.91)
  • Partiuavhengig (126.00)

Følg Betsson i sosiale medier!