Katharina Thanderz klar for kamp i ny vektklasse

Det norske bokseesset Katharina Thanderz har fått ny kamp! 29. desember møter hun russiske Yuliya Kutsenko på hjemmebane i Norge i det som blir debuten i superlettvekt. Det forteller Betsson i en pressemelding.

– Det er ingen tvil om at det blir en tøff kamp. Kutsenko er en bra bokser. Hun står med ni seiere og bare to tap så langt i karrieren, men går det som jeg planlegger kan hun plusse på en ekstra på tapsstatistikken når kampen vår er over. Jeg har planer om å debutere i superlettvekt med et brak, sier en selvsikker Katharina Thanderz til Betsson.

Det er om lag to måneder nyheten kom om at boksestjernen hadde tatt det tøffe valget og bytte vektklasse. Katharina fortalte om knallharde vektkutt og trenere som sa at nok var nok. Hun kunne ikke tyne kroppen mer.

– Det er klart det blir spennende å prøve seg i en ny vektklasse, men jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg og tror det blir veldig bra. Kroppen har respondert bra på oppkjøringen så langt. Nå blir det å bruke de siste månedene inn mot matchen på å finpusse formen slik at det er den beste utgaven av meg selv som går i ringen. Da kommer jeg til å være svært farlig, forteller boksestjernen, før hun fortsetter:

– Målet mitt er å bli verdensmester. Jeg har tidligere vist at jeg er på verdensmesternivå, selv om det ikke ble seier mot Terri Harper. Etter at jeg har slått Kutsenko er målet en enda tøffere match. Med seier da vil jeg ikke være langt unna en ny tittelkamp, men først skal russeren slås.

Oppkjøring med dansk tittelholder

Kampen går av stabelen på Jordal i Oslo, og det blir Katharina sin første kamp tilbake i Norge siden hun slo Danila Ramos i Ekeberg Hallen for omtrent to år siden.

– Det å få kamp i Norge igjen blir helt fantastisk. Det er jo dette som er min hjemmebane, og med full publikumsstøtte i ryggen får man ekstra krefter. Jeg gleder meg veldig til å gå i ringen for å underholde og gi en god kamp. Det norske boksepublikummet er fantastisk, så jeg er sikker på det blir magisk stemning, sier Thanderz om det å igjen få gå kamp i Norge.

Den siste tiden har Thanderz oppholdt seg i Danmark. Der har hun hjulpet Dina Thorslund med oppkjøring til sin kommende kamp. Dansken holder for øyeblikket tittelbeltene i super-bantamvekt og bantamvekt hos organisasjonen WBO. Det er altså ingen hvemsomhelst Thanderz har kjørt oppkjøringen med.

– Dina er en fantastisk bokser, så det å få jobbe med henne og utveksle erfaringer er gull verdt. Hun har bra med erfaring og for min del handler det like mye å plukke opp tips og triks fra henne, som å hjelpe henne i kampform til sin match. Det å se hvordan en tittelholder jobber er inspirerende, og har bare gitt meg enda mer motivasjon inn mot min kamp.