MGP 2021 – Her er oddsen for delfinale tre

Det er klart for artistslipp i den tredje delfinale, og vi skal bli kjent med fire MGP-debutanter. Allerede er Blåsemafian og Raylee klare for finalen, men hvem går videre fra denne? Oddssetterne og Betssons MGP-ekspert Per Sundnes har vært på jobb. Les videre for å se deres vurderinger av delfinalen.

– For en åpen delfinale! Her var det virkelig noe for enhver smak. Vi har et festfrieri til harrytassene, mystisk heksemusikk, naiv tenåringspop og sprudlende rap. Dette kan vise seg å bli en av de jevneste delfinalene i år. Her mener jeg at absolutt alle fire bidrag har muligheter til å gå videre. Ingen som er superkjendiser fra før, så det gjør det mer spennende. Forrige uke var det nærmest avgjort på forhånd, men her er det helt åpent.

*Vi gjør oppmerksom på at oddsen kan være forandret siden publisering av denne artikkelen.

Ole Hartz – Vi er Norge – 3.40 i odds

Ole Hartz (24) kommer fra Geithus i Modum og har drevet med musikk i omtrent hele livet. Tidligere har han produsert russelåter, men tar nå steget ut på den store scenen med en egen låt i Melodi Grand Prix. Betssons MGP-ekspert Per Sundnes mener Ole Hartz kan bli en skummel mann for konkurentene på lørdag.

– Det første jeg tenker her er «harry»! Men «harry» hører alltid hjemme i Melodi Grand Prix. Vi trenger noen bidrag som snakker til festerne på bygda, afterskien på Geilo og campingfolket, og der mener jeg at «Vi er Norge» gjør en fremragende jobb. Her vil jeg se et sceneshow som virkelig frir til nasjonalstoltheten og omfavner det låta handler om. Vi husker vel alle låvefesten Staysman og Lazz inviterte til på scenen i 2015? Så mange danser får man neppe lov til å ha med i 2021, så vi får se hvordan Ole Hartz løser oppgaven, men jeg gleder meg, sier den tidligere MGP-generalen om birdaget til artisten fra Geithus.

På oddsen til Betsson blir partylåta gitt 3.40. Det plasserer den som en av de heteste utfordrerne i feltet, og ei låt oddssetterne mener kan ha gode muligheter til å ta en finaleplass.

– Her snakker vi publikumsfrieri. Dette er en låt som forsøker å snakke til den norske folkesjela. Olje, norske vinnertradisjoner og drikking av hjemmebrent. Alle klisjéer er på plass for å få til en festklassiker, og assosiasjonene går jo til «En godt stekt pizza» av Staysman fra 2015, sier Bredo Johansen, Betsson-sjef i Norge.

– Våre oddssettere mener dette helt klart er en låt som har muligheten til å ta seg til finalen. Dette er et veldig jevnt heat, og Hartz kommer garantert til å treffe mange med «Vi er Norge». Vi er spente på hvordan sceneshowet blir, for dette er ei låt som trenger et sterkt sceneuttrykk for å ta det helt ut. Klarer Ole det, da kan dette bli gull.

EMMY – Witch Wood – 2.35 i odds

EMMY, eller Emmy Kristine Guttulsrud Kristiansen (20) som er hennes fulle navn, kommer fra Sande i Vestfold. Hun har tidligere vært med i MGP Jr. tilbake i 2015 uten å gå helt til topps, men låta «Aiaiaiai» har siden blitt sett over én million ganger. MGP-ekspert Per Sundnes har ett viktig budskap til EMMY:

– Her må sceneshowet levere! Når man gjør noe så særegent og «ut av boksen» som dette, så kan man ikke bli sviktet av et dårlig sceneshow. Mange tenker at MGP kun er en låtkonkurranse. Det er feil, MGP handler om hele showet. Hvis denne sangen ikke får det visuelle uttrykket den fortjener, kommer dette til å falle helt igjennom. Med denne låten mener jeg EMMY spiller med høy innsats, men treffer hun på showet også, så vil dette være en klar finalekandidat. Sangen i seg selv har flere spennende kvaliteter, og kan fort bli kveldens store høydepunkt, forteller Per Sundnes om sin vurdering av låten.

På oddsen blir «Witch Wood» utpekt som favoritten til å gå videre til finalen. Låta har fått 2.35 i odds som er lavest av alle. Sjef for Betsson i Norge, Bredo Johansen, forteller hvorfor oddssetterne har så god tro på låten:

– Uten tvil delfinalens mest kreative og unike låt! Her får vi være med på tur inn i hekseskogen, hvor virkelig alt kan skje. Det er både merkelig og litt skummelt, men først og fremst fengende, på sin helt særegne måte. Vi mener dette er ei låt som virkelig tjener på å skille seg ut. I en delfinale hvor vi føler vi har hørt det meste før, så byr EMMY på noe helt unikt, roser Johansen.

– I tillegg er dette er en sang som har all verdens mulighet til å levere et forrykende sceneshow. Dette er et lydbilde som bør gi godt spillerom for å fortelle en historie på scenen som løfter det hele videre til neste nivå. Vi blir på ingen måte overrasket om «Witch Wood» blir å finne i MGP-finalen 20. februar.

Dinaye – Own Yourself – 5.00 i odds

Dinaye heter egentlig Dina Matheussen (17) og bør ikke være fremmed for de som har sett talentkonkurranser på TV de siste årene. I 2014 var hun med i Norske Talenter på TV2, i 2016 deltok hun i MGP Jr. og senest i fjor var hun med i Idol. Nå er jenta fra Asker klar for voksenutgaven av Melodi Grand Prix.

– Dinaye er barnestjernen som nå skal bevise at hun nå er klar for å erobre verden som voksen. Hun har imponert flere ganger tidligere, men jeg er ikke helt overbevist om at «Own Yourself» holder i dette selskapet. Dinaye er en fantastisk dyktig sangerinne til tross for sin unge alder, og vi vet også fra før at hun kan danse. Jeg gleder meg til å se hva hun kan få til på scenen. Dette er en sang som trenger et bra show for å markere seg. Jeg håper jeg blir positivt overrasket på lørdag. Det hadde vært moro, mener Per Sundnes om ungjentas låt.

Betssons oddssettere mener «Own Yourself» har dårlige utsikter for å gå til finalen. Låta har fått 5.00 i odds, som er klart høyest i den tredje delfinalen.

– «Own Yourself» må kategoriseres som delfinalens minst oppfinnsomme og nyskapende låt. Motiverende tekst om å være seg selv går det tretten av på dusinet. Det er jo litt ironisk at en låt om å være seg selv så til de grader kopierer så mye som vi har hørt før. Denne får oss til å tenke på ungdomsgruppa S Club 7 fra tusenårsskiftet. Nostalgi kan være gøy, men det er ikke utelukkende positivt her. Selv om Dinaye er ei ung jente på kun sytten år blir dette etter vår vurdering for naivt, forteller Betsson-sjefen.

– Det er egentlig synd, for Dinaye er veldig god til å synge. Hun treffer klokkerent og har en behagelig stemme å lytte til. Med en mer modig og moderne låt hadde det luktet finale av henne. Nå tror vi derimot det blir bomstopp i denne delfinalen med mindre sceneshowet virkelig leverer.

Big Daddy Karsten – Smile – 3.10 i odds

Karsten Marcussen (32) er bedre kjent under rapperaliaset Big Daddy Karsten. I flere år var han en av Norges mest fryktede battlerappere og ble kjent gjennom VGTV-serien Skeez TV. Marcussen fikk også stor oppmerksomhet da han i 2016 kom ut av skapet som homofil. Nå skal rapperen ta steget ut på MGP-scenen.

– Jeg synes det er både kult og modig av Karsten å bli med i MGP. Det er ikke mange år siden han var kjent som en som rappet om penger, dop og damer. Så kom Karsten, som den første store, profilerte rapperen i Skandinavia, ut som homofil. Denne låten er noe helt annet enn det han har gjort tidligere. Dette er mer fest og moro. Og det er første gang jeg hører Karsten på engelsk. Jeg synes det er noe han takler bra. Dette er en låt som kan bli en slager på MGP-fester. Og det er aldri en ulempe å ha det homofile miljøet i ryggen i Melodi Grand Prix-sammenheng, mener Per Sundnes om Marcussen sitt bidrag.

Også oddssetterne til Betsson er positive til låten. De har satt 3.10 i odds på at Marcussen går videre til finalen. Det er nest lavest av bidragene i denne delfinalen.

– Det er ikke mye i denne låten som minner om den knallharde battlerapperen Big Daddy Karsten var for noen år siden. I intervjuet sitt med NRK sa Marcussen at «MGP er pride på TV», og det er en påstand han har tatt på alvor. Dette er først og fremst gøy pop-rap, og som vi alle vet kan det være effektivt i Melodi Grand Prix, sier Bredo Johansen om «Smile».

– En låt om å høre sammen og smile. Det er på kanten til å bikke over og plumpe skikkelig i klisjé-bøtta, men Big Daddy Karsten holder seg akkurat innenfor. Dette er en låt det er umulig å ikke bli i godt humør av. Her forventer vi også et forrykende sceneshow som oser av kjærlighet. Det kan vise seg å være en vinneroppskrift, men Marcussen blir likevel først og fremst vurdert til å være i en utfordrerposisjon av våre oddssettere, forteller Betsson-sjefen.