MGP 2022: Nå er Eline Noelia oddsfavoritt

På mandag ble årets MGP-artister offentliggjort, og det ble klart hvem skulle kjempe om å ta seg til finalen fra den første delfinalen. Betssons oddssettere og MGP-ekspert Per Sundnes utpekte da Trollfest og Mira Craig som favorittene, men i løpet av uka er det Tønsberg-artisten Eline Noelia som har hatt den soleklart beste oddsutviklingen. Det forteller Betsson i en pressemelding.

– Førsteinntrykket for både oddssetterne og Per Sundnes var et dette ville bli en duell mellom Trollfest og Mira Craig om finaleplassen, men det har ikke oddsspillerne vært enige i. Tipperne har valgt å satse på at det er «Ecstasy» som går til finalen. Det er et godt tegn for Eline Noelia, for oddsspillerne pleier å treffe godt på hvem som gjør det bra. Nå er det Eline som er favoritten, mens Trollfest blir sett på som den største utfordreren, forteller Adam Vella, sjef i Betsson.

Da oddsen ble lagt ut på mandag sto Tønsberg-artisten til 4,50 i odds, men oddsen er nå nede i 1,75. At oddsen faller betyr at sannsynligheten for at «Ecstasy» går videre har gått opp. Trollfest, som var oddsfavoritt tidligere i uken, har nå 3,50 i odds. Vella mener at oddsfallet på Eline er drastisk, og at tippeselskapet sjeldent ser en utvikling som denne.

– Det er klart at «Ecstasy» har medvind i seilene nå inn mot finalen. Ser vi at stadig flere tipper at låten går videre, lover det godt for Eline. Nå vil Eline etter all sannsynlighet være favoritt når delfinalen starter lørdag. Hun vil få knallhard kamp av Trollfest, men utviklingen bør gi optimisme og selvtillit inn mot delfinalen. Her er ingenting avgjort på forhånd, men hun har presset på seg nå, mener Betsson-sjefen.

Sundnes: – Eline må treffe med liveshowet

En som ikke var nådig over låten «Ecstasy», var Betssons Grand Prix-ekspert Per Sundnes. Nordlendingen kjenner konkurransen bedre enn de fleste og var i flere år sjef for hele musikkfesten. Om Eline Noelias bidrag mente Sundnes blant annet følgende om låta:

– Det er så tidsriktig at det blir utdatert. Melodi Grand Prix handler om å skille seg ut og skape noe nytt. Det skal være modig. Det er ikke denne låten. Isolert sett er det ikke dårlig, men i denne delfinalen ser jeg heller de andre låtene videre. For meg er de morsommere og mer spennende.

Og Sundnes har ikke, i motsetning til oddsen, endret mening i løpet av uken.

– For meg er fremdeles dette en av de svakeste låtene i delfinalen. Og det handler ikke bare om låten i seg selv, men også totalpakken til Eline Noelia, innleder MGP-orakelet, før han fortsetter:

– Eline skal møte noen veldig rutinerte artister, som ikke er redde for å lage skikkelig show. Hvordan vil hun klare å svare på det Mira og Trollfest kommer med? Forrige gang Mira var med i MGP, så tok hun fullstendig over showet med en kjole som dekket omtrent hele scenen. Denne gangen vet jeg hun får med seg noen av Norges beste dansere. Mira kommer garantert til å levere. Eline må svare med noe minst like bra. Skal hun videre har hun ikke annet valg enn å treffe med liveshowet. Jeg er spent på hva hun har kokt sammen og håper hun overrasker meg positivt, avslutter MGP-eksperten.