MGP: Slik er oddsen for siste delfinale

Det er duket for den siste delfinalen og siste sjanse til å gå rett til finalen. Fire nye bidrag er klare, og her kommer dommen fra Betssons oddssettere og MGP-ekspert Per Sundnes.

– En ny delfinale med fire nokså ukjente artister, men ukjent betyr ikke nødvendigvis dårlig. Her har MGP-ledelsen igjen satt sammen bidrag fra veldig forskjellige sjangere. Det er noe vi har sett i alle delfinalene og er garantert et bevisst valg for å gjøre det mer spennende. For meg er dette en av de jevneste delfinalene i år, så dette blir spennende til siste slutt, sier Sundnes om den siste delfinalen.

*Vi gjør oppmerksom på at oddsen kan være forandret siden publisering av denne artikkelen.

RIVER – Coming Home – 4.00 i odds

RIVER kommer fra Skien og består av Thomas Heiland (29) og Lennart Karlsen (50). Førstnevnte er kjent fra den suksessrike duoen Cir.Cuz og har nå med seg svigerfar som også har lang fartstid som musiker. Nå skal duoen erobre MGP-scenen med pop-country.

– På papiret er svigerfaren og –sønnen fra Grenland et litt merkelig par, men hva gjør vel det dersom musikken er god? De kaller sjangeren til «Coming Home» for pop-country. Det er en sjanger som har gjort det svært så bra i Eurovision Song Contest tidligere. Her håper jeg de kjører countrypakka fullt ut. Jeg vil ha cowboyhatter og linedance på scenen. For meg blir det store spørsmålet om gutta klarer å levere vokalt når denne skal fremføres live. Sitter stemmene kan denne fort gå videre og potensielt være en outsider til å vinne den norske hovedfinalen, mener Melodi Grand Prix-guru Sundnes.

Også på oddsen blir countrygutta sett på som en outsider. Med 4.00 i odds blir gutta vurdert til å ha en grei sjanse til å gå videre, men de er ikke den største favoritten.

– Våre oddssettere mener at «Coming Home» er en fengende låt, som er sjangeren tro, men stiller spørsmål ved vokalprestasjonene. Hvis det ikke høres helt overbevisende ut på versjonen fra innspillingen, hvordan vil det da høres ut live? Country er en sjanger som kler at stemmen ikke er helt klokkeklar, men det må ikke bli surt, sier Bredo Johansen, sjef for Betsson i Norge.

– Samtidig er country en populær sjanger i Norge, og vi har enda ikke fått et godt bidrag som ligger i det landskapet i år. Av oss får RIVER stemplet som en «dark horse».

Imerika – I Can’t Escape – 2.00 i odds

Erika Dahlen (24) kommer fra Orkdal i Trøndelag og er personen bak artistnavnet Imerika. Hun har gått på anerkjente LIPA i Liverpool, også kjent som Paul McCartney-skolen. På låten har hun fått hjelp av den rutinerte låtskriveren Benjamin Stevens Adams, kjent fra A1.

– At Imerika er en drivende dyktig låtskriver er det liten tvil om! Hun er allerede finaleklar med Kaja Rodes «Feel again», og nå prøver hun seg på egne ben. Dette er en kontemporær elektronikaballade. Dette er både en låt og en stemme som skiller seg ut i denne delfinalen. For meg høres det ut som hun har fått vokaltimer av hele Norges popdronning Ina Wroldsen. Det er ikke noe dårlig skussmål! «I Can’t Escape» er en låt som kunne gått rett inn på P3s spillelister. Låten treffer også blink på instrumenteringen. For meg skiller denne seg ut i den siste delfinalen og står frem som den klare favoritten, mener Per Sundnes om bidraget til Orkdal-artisten.

Også Betssons oddssettere er begeistret for det de hører fra Imerika, og gir låten 2,00 i odds, som er lavest i den siste delfinalen. Skal man tro tippeselskapet er altså «I Can’t Escape» favoritten i dette heatet.

– Vi mener dette er delfinalens klart sterkeste låt. Lydbildet er enkelt, men velkomponert og passer perfekt til Imerikas stemme. Hun viser seg også som en drivende dyktig vokalist, og de andre deltakerne i dette heatet fremstår som glade amatører i forhold. Klar favoritt til å ta seg videre. Det lille ankepunktet mot henne er at ballader hittil i år har fått veldig blandet mottagelse, sier Betsson-sjef Bredo Johansen.

TuVeia – Bli med meg til gar’n – 6.00 i odds

TuVeia er noe så eksotisk og uvanlig som ei rapgruppe fra lille Dalsbygda. Trioen består av Roar Galaaen Bredalslien (28), Kristian Galaaen Bredalslien (28) og Bendik Johnsen (25). De har drevet med musikk siden 2013 og deltar i MGP for første gang.

– Rånemusikken gjør et siste forsøk i årets MGP med denne låten fra Dalsbygda. Her får vi servert bygderap om «snus, karsk og fenalår» og jaggu hører jeg ikke en liten «Rybak-fiolin» også, sier Sundnes om sitt førsteinntrykk av låten.

– Denne sjangeren med folkelig og uhøytidelig musikk har gjort flere forsøk i år, men har mislykkes så langt. Jeg synes dette høres ut som noe som kunne vært laget av deltakerne på «Farmen kjendis» og blir svært overrasket om denne låten skal stå for harrymusikkens renessanse i MGP dette året. Kanskje hjelper det med Felleskjøp-uniformer og at alle har lagt sin elsk på «Rådebank», avslutter Sundnes.

Heller ikke på oddsen blir «Bli med meg til gar’n» gitt gode muligheter til å gå til finalen. Oddsen hos Betsson er satt til 6,00. Klart høyest i heatet.

– Om denne låten har sluppet gjennom nåløyet kan det ikke ha vært voldsomt høyt nivå på mesteparten av årets innsendte bidrag. Våre oddssettere mener at dette høres ut som et halvdårlig bidrag fra en russerevy. Denne låten blir helt sjanseløs i dette selskapet, sier Bredo Johansen om Betssons vurdering.

Ane.Fin – Walking In My Sleep – 3.00 i odds

Ane Caroline Finstad er 29 år, kommer fra Horten og er kvinnen bak artistnavnet Ane.Fin. Hun har gått på musikkskolen Limpi på Lillehammer. Hun har tidligere vært med på MGP jr., men gjør i år sin debut i voksenutgaven.

– Den første MGP-artisten som kommer fra Stargates låtskriverskole på Lillehammer, Lampi. Låten er en mid-tempo elektronikalåt med klare dragninger mot soul. Jeg synes denne låten høres mest groovy ut av alle de som er med denne kvelden. Her regner jeg med masse dansemoro når denne skal opp på scenen. Med erfaring fra MGP jr. kan det tenkes at Ane.Fin har det som skal til for å gå videre, sier tidligere MGP-general Sundnes.

Oddssetterne mener også at «Walking In My Sleep» har gode vinnersjanser. Låten blir gitt 3,00 i odds, som er nest lavest av bidragene.

– Oddssetterne mener det er gode muligheter for at vi får se Ane.Fin i finalen. «Walking In My Sleep» har en helstøpt beat som sitter som ei kule, og stemmen hennes kler låten fryktelig godt. Resultatet blir en meget kul låt. Vi mener denne skal ha en god mulighet til å gå videre, men må finne seg i å ha et lite underdogstempel bak Imerkia med «I Can’t Escape». Samtidig blir vi ikke overrasket om Ane.Fin blir å finne i hovedfinalen, sier Bredo Johnassen fra Betsson.