Nobels fredspris 2021: Disse er oddsspillernes favoritter

Bilde: TT

Fredag får vi vite hvem som tildeles Nobels fredspris 2021. Blant årets favoritter på oddsen finner vi kandidater blant annen innen miljø, journalistikk og bekjempelse av coronaviruset.

WHOs globale initiativ COVAX, som arbeider for rettferdig tilgang til Covid-19-vaksiner, er i teten, med Reportere uten grenser og Great Thunberg tett bak.

Nobels fredspris har blitt utdelt 101 ganger siden 1901, med noen opphold under de to verdenskrigene. I fjor ble forhåndsfavorittene slått av høyoddseren Verdens Matvareprogram, som fikk prisen for sin innsats mot sult.

Fredsprisen blitt tildelt både enkeltpersoner og organisasjoner opp gjennom historien, og de aller, aller fleste mottar den kun én gang.Unntaket er det internasjonelle Røde Kors, som har blitt tildelt den prestisjetunge utmerkelsen hele tre ganger.

Hos Betsson er det organisasjonen COVID-19 Vaccines Global Access, forkortet til ”COVAX”, som er favoritter til å hente hjem prisen i år. COVAX samordner internasjonale ressurser for å gi lav- og middelsinntektsland tilgang til COVID-19-tester, behandling og vaksiner.

– Den norske Nobelkomiteen pleier å gi prisen til relativt aktuelle personer eller organisasjoner, og det kommer man jo ikke unna at COVAX er. Men samtidig er det en del kritikk knyttet til langsom fordeling av vaksinen. Og så er jo miljøspørsmål høyaktuelt og det er en stund siden sist denne tematikken fikk en pris av denne sorten, så kanskje e rtiden inne nå? spør Adam Vella, sjef for Betsson.

– I så fall ligger Greta Thunberg bra an, om vi ser på oddsen, tett fulgt av Sir David Attenborough og Arktisk råd, avslutter Betsson-sjefen.

Blant politikerne på listen er det Angela Merkel som ligger best an, med en odds på 20.00. Den tidligere amerikanske presidenten Donald Trump finnes også blant kandidatene, men med en odds på 50.00.

Noen du savner på kandidatlisten? Send oss en DM på Twitter! @BetssonNO

Følg Betsson i sosiale medier!