Oddssetterne: Rødt blir størst av småpartiene

Valgdagen nærmer seg med stormskritt og politikerne jobber nærmest døgnet rundt for å sikre seg verdifulle stemmer. For de minste partiene kan det være få stemmer som kan vippe dem over den viktige sperregrensa.

Vi har tatt en prat med Betssons oddssettere for å høre hva de tenker om de siste trendene for KRF, MDG, Rødt og Venstre inn mot valgdagen. Og gjennom meningsmålinger, avanserte oddsmodeller, tidligere trender og data fra Betssons spillere, mener oddssetterne at de er i stand til å komme med svært treffsikre sannsynlighetsberegninger når de setter oddsen på hvor stor oppslutning partiene får.

*Vi gjør oppmerksom på at oddsen kan være endret etter publisering av denne pressemeldingen.

KrF –  Odds: 2,00 på 4,00% eller høyere. 1,72 på 3,99% eller lavere.

Kristelig Folkeparti er et av partiene det knytter seg størst spenning til ved årets valg. Ved valget i 2017 klarte KRF så vidt sperregrensa da de fikk 4,2 prosent av stemmene. De seneste meningsmålingene tyder på at det kan bli en thriller om partiet får over fire prosent eller ikke, og Betssons oddssettere har dårlig nytt til de som håper på et godt valg for KrF.

– Våre oddssettere mener at det er stor sannsynlighet for at KRF ikke klarer å komme seg over fire prosentpoeng. De siste meningsmålingene har ikke vært entydige på om partiet  vil klare det eller ikke, men våre oddsmodeller tyder på at Kjetil Ropstad og resten av partiet ikke vil få nok stemmer til å komme seg over sperregrensa, sier sjef i Betsson, Adam Vella.

– Vi tror ikke at gutteromssaken til partileder Ropstad vil bli avgjørende for om partiet får de nødvendige stemmene. Det er den store trenden som bør bekymre KrF. Ekstra støy så nærme valget er så klart ikke heldig, men vi hadde dem under sperregrensa også før boligkrøllen til Ropstad. Det har kommet også klart flest oddsspill på at KrF kommer under fire prosent, og oddssetterne pleier å være gode på å forutse slike trender, sier Betsson-sjefen om KrF sine sjanser ved valget.

Kjell Ingolf Ropstad
Partileder Kjell Ingolf Ropstad (KrF) går mot et skuffende valg. (Bilde: TT).

MDG – Odds: 1,45 på 4,00% eller høyere. 2,55 på 3,99% eller lavere.

Miljøpartiet de grønne fikk ved stortingsvalget i 2017 3,2 prosent av stemmene, men et økt fokus på klima og miljø har ført til vekst for partiet. Så stor vekst at oddssetterne til Betsson er overbeviste om at partiet vil komme godt over sperregrensa.

– De seneste meningsmålingene og våre oddsmodeller er enige om at MDG vil få godt over fire prosent av stemmene. FNs klimarapport kunne ikke kommet på et mer gunstig tidspunkt for Une Bastholm og partiets fanesak. Mediene har også viet miljøkampen metervis med spalteplass, og det er klart at et økt fokus på miljø slår gunstig ut for MDG. Vi mener de knapt kunne regissert det bedre selv, om de fikk sjansen, sier Vella om hva Betsson forventer for MDG.

– Partiet har et klart budskap som snakker et tydelig språk til de som engasjerer seg i miljøsaker. Bastholm har også klart å gjenta partiets budskap på en tydelig måte i partilederdebattene. Vi tror de som er opptatt av klima og miljø ser på MDG som det beste partiet til å føre den kampen. Vi forventer at MDG gjør et brakvalg, og at de vil komme godt over sperregrensa på fire prosent.

Rødt – Odds: 1,15 på 4,00% eller høyere. 4,75 på 3,99% eller lavere.

Av partiene som ligger rundt sperregrensa er det Rødt som ser ut til å gjøre det beste valget. Meningsmålingene peker oppover for Bjørnar Moxnes’ parti og det er forventet at Rødt vil knuse oppslutningen på 2,4 prosent fra 2017.

– Oddssetterne mener det nærmest er garantert at Rødt skal komme godt over sperregrensa. Venstresiden er ventet å gjøre et godt valg, og ingen ser ut til å oppleve en større relativ fremgang enn Rødt. I likhet med MDG har Rødt et klart budskap som de har lykkes godt med å formidle til velgerne gjennom hele valgkampen. Oddssetterne mener også Moxnes er en karismatisk leder som selger Rødts budskap med troverdighet og overbevisning, forteller Vella om Betssons vurderinger.

– Får Rødt like mange stemmer som vi forventer, vil de få en viktig posisjon når en regjering skal dannes i etterkant av valget. Alt tyder på at det blir regjeringsskifte, og et sterkt valgresultat for Rødt vil få potensielt ha mye å si for maktfordelingen i den nye regjeringen, enten Rødt blir en del av den eller ikke. Av de små partiene tilsier våre beregninger at Rødt blir størst.

Bjørnar Moxnes
Bjørnar Moxnes og Rødt kan etter alt å dømme se frem til et brakvalg. (Bilde: TT).

Venstre – Odds:  1,62 på 4,00% eller høyere. 2,15 i odds på 3,99% eller lavere.

Ved stortingsvalget i 2017 var det knyttet stor spenning til om Venstre skulle klare å holde seg over sperregrensa på fire prosent, og selv om partiet opplevde et tilbakefall, klarte de likevel en oppslutning på 4,4 prosent. Nå, like før valget, mener Betssons oddssettere at partiet igjen vil klare å komme over den magiske grensen.

– Vi må ikke mange måneder tilbake for at det virket som at det var en reell fare for at Venstre ikke skulle klare å komme seg over sperregrensa, men Guri Melby og resten av partiet har brukt valgkampinnspurten svært godt. Venstre er ofte et parti som presterer bedre på valgdagen enn hva meningsmålingene tilsier, så at de nå også er over sperregrensa på meningsmålingene lover godt for dem, mener Vella.

– Våre seneste beregninger sier at Venstre vil havne rundt 4,3 prosent. De har altså ikke fryktelig mye å gå på, selv om trenden virker å gå deres vei. Det blir garantert en spennende valgdag for Venstre. Selv om de virker å ligge an til å få de nødvendige stemmene nå, så kan det endre seg til mandag.