Oddsspillerne har talt: Det blir suveren KEiiNO-seier!

I kveld er det duket for den storslåtte Melodi Grand Prix-finalen, og som alle andre år, knytter det seg stor spenning til hvem som får det ærefulle oppdraget med å representere Norge i den internasjonale finalen. Men skal man tro tippeselskapet Betsson blir ikke nødvendigvis kveldens finale så spennende, de er nemlig overbevist om hvem som vinner.

– Alt tyder på at KEiiNO kommer til å ta dette i år også. De har virkelig knekt Melodi Grand Prix-koden og gjort konkurransen til sin egen lekegrind. Siden vi lanserte finaleoddsen på mandag har oddsen kun falt på KEiiNO. Det skyldes i stor grad at oddsspillerne nesten utelukkende tipper på KEiiNO. De var store oddsfavoritter, nå er de større, forteller sjef for Betsson i Norge, Bredo Johansen, i en pressemelding.

På oddsen står nå KEiiNO til 1,60 i odds. Da oddsen ble lansert på mandag sto seier til trioen til 3,50. Nærmest følger TIX med 4,00, som blir sett på som den eneste reelle utfordreren.

– «Monument» har etter våre oddssetteres vurderinger alle egenskaper som skal til for å gå til topps. Det er en låt som sitter fra første sekund og den fenger også etter kun få gjennomlyttinger. Det er viktig i Melodi Grand Prix hvor man har begrenset med fremføringer på å fange publikum, forteller Johansen.

– I tillegg er samspillet mellom Rotan, Buljo og Hermanssen utrolig bra. De utfyller hverandre på en strålende måte og summen samlet blir bedre enn enkeltbitene. Ikke at noen av dem er dårlige artister på egenhånd, de er bare dynamitt sammen.

Derfor bør du stole på oddsen

At oddsen er en god indikasjon på hvem som vinner er det liten tvil om. Oddsfavoritten gikk videre fra fire av fem delfinaler og fra wildcard-programmet. I tillegg forutså Betsson vinneren i både 2019 og 2020. Johansen forklarer hvorfor Betsson er så gode til å utpeke vinneren:

– Melodi Grand Prix er en popularitetskonkurranse hvor det handler om å få flest stemmer. Når vi setter opp oddsen har vi oddssettere med årevis av erfaring på å spå utfallet av MGP. De har en svært god forståelse av hvilke låter som kommer til å gjøre det godt. I motsetning til musikkanmeldere gir ikke de en vurdering av låten fra standpunktet til en kritiker. De vurderer den ut i fra vinnersjanser. Og som oftest er de i stand til å gjøre svært gode vurderinger, forteller Johansen, før han fortsetter:

– Men vi har enda et ess i ermet. Vi ser også hvem folk velger å satse penger på. De aller fleste spiller jo på den sangen de selv synes er best og vil stemme på under finalen. Oddsspillene som kommer i forkant av programmet gir oss altså en god indikasjon på hva folk vil stemme under selve finalen. Melodi Grand Prix er et svært populært spillobjekt, så vi sitter med så mye data at vi kan være svært sikre på at vår vurdering stemmer. I år er KEiiNO favoritten til både oddsspillere og oddssettere. Derfor føler vi oss sikre på at seieren går til dem, forklarer Betsson-sjefen.