Slik vurderes årets «Stjernekamp»-deltakere 2021

Den uhyre populære NRK-serien «Stjernekamp» er på lørdag 28. august tilbake med en ny sesong. Programleder Kåre Magnus Berg skal igjen lede et knippe med spennende artister gjennom en mengde med sjangere. Alt i målet om å kåre den ultimate underholder!

Som vanlig er det stor prestisje i å gå til topps i konkurransen. Se hvem Betssons oddssettere mener er favoritt før det hele braker løs!

*Vi gjør oppmerksom på at oddsen kan være forandret siden denne pressemeldingen ble publisert.

Alexandra Rotan – 4,00 i odds

Alexandra Rotan (24) fra Råholt er feltets yngste deltaker, men du bør ikke undervurdere henne av den grunn. Hun er nemlig en allerde svært erfaren artist og er blant annet kjent fra MGP-favorittene KEiiNO. Og Betssons oddssettere vurderer henne som den kommende sesongens favoritt!

– Alexandra Rotan har en vokal få kan måle seg med. Hun er en fantastisk rekkevidde i stemmen sin, og våre oddssettere føler seg sikre på at hun mestrer de fleste utfordringene de kan møte. «Stjernekamp» handler om å komme seg gjennom en rekke sjangere. Vi klarer ikke se at Rotan skal klare å rote seg bort i noen av de typiske «Stjernekamp»-sjangerne. Selv i sjangeren joik vil hun ha en stor fordel, ettersom hun kan få god veiledning av Fred Buljo som hun synger i samme gruppe med, sier Bredo Johansen, sjef i Betsson, før han fortsetter:

– En annen faktor er at Alexandra også har en imponerende rutine fra musikk-konkurranser som de andre deltakerne ikke kan matche. Hun debuterte i konkurranseformat med deltakelse i MGPjr allerede i 2010. Når hun i tillegg er ei blid og sjarmerende dame, har hun alle ingrediensene som skal til for å gå til topps, og hun får favorittstempelet av våre oddssettere.

Heidi Ruud Ellingsen – 4,30 i odds

Narvik-dama Heidi Ruud Ellingsen (35) har de seneste årene markert seg som en av Norges fremste musikalstjerner. Med en rolleliste bestående av storoppsetninger som «Singin’ in the Rain», «Les Miserables» og «Flashdance» er hun på ingen måter noen lettvekter. Nå er hun klar til å erobre «Stjernekamp»-scenen.

– Heidi Ruud Ellingsen er en av deltakerne vi har store forhåpninger til. Hun har en allsidig bakgrunn fra musikalscenen, så vi tror at hun kommer til å takle de fleste sjangerne i konkurransen bra. I tillegg er hun også en dyktig vokalist, noe som er en forutsetning for å nå langt i «Stjernekamp», sier Betsson-sjefen Bredo Johansen.

– Oddssetterne trekker også frem at hun har et vanvittig publikumstekke, og måten hun tar en scene på, skal nok de andre deltakerne slite med å matche. Det å kunne danse og bevege seg er ofte et utfordrende element for mange i denne konkurransen, men det er nettopp her Heidi har sin største styrke. Bli ikke overrasket om hun står igjen som vinner til slutt. Det bør også være en stor fordel for henne, om hun skulle komme så langt, at kategorien musikal kommer i semifinaleprogrammet.

Heidi Ruud Ellingsen
Heidi Ruud Ellingsen er klar for Stjernekamp 2021. (Bilde: TT).

Fredrik Domaas – 8,50 i odds

Bergenseren Fredrik Domaas (25) er feltets yngste mannlige deltaker. Han den siste tiden slått seg opp som en spennende artist med hitene «Bli hos meg» og «Selskapssyk».

– Noen vil nok kanskje bli overrasket over at vi har plassert Domaas, som er kanskje er et nytt ansikt for mange, på øvre halvdel av oddsen. Men våre oddssettere mener at han har potensial til å virkelig overraske. De seneste årene har det også vist seg at det ikke er noen ulempe å være blant de mindre profilerte av forkant av konkurransen, sier Bredo Johansen.

– Fredrik startet sin karriere med å covre andre artister, så det er på ingen måte noe nytt konsept for han. Det å kunne ta en låt av en artist og gjøre den til sin egen er en egen kunst, og her tror vi Fredrik kan ha sin styrke. Vi mener nå, før konkurransen starter, at han er en av de mannlige artistene med best vinnersjanser, avslutter Betsson-sjefen om bergenseren.

Marius Roth Christensen – 7,50 i odds

Tønsbergs representant i årets «Stjernekamp» er Marius Roth Christensen. 49-åringen startet karrieren som gitarist i Seigmenn, før han senere slo gjennom som operasanger. Der gjorde han suksess og ble fast ansatt ved Den Norske Opera og Ballett.

– Roth Christensen er en eminent sanger som har vært brilliant på operascenen. Om han fremdeles er med når deltakerne skal opp i opera, kan vi garantere at han synger fletta av de andre deltakerne. Med bakgrunnen fra Seigmenn har våre oddssettere også tiltro til at han skal kunne hevde seg godt når det kommer til rock.

–  Med 7.50 i odds mener oddssetterne at han er en outsider til å vinne. Han har noen sterke kort på hånda, men hvordan vil det gå når man skal opp i de mer utfordrende sjangerne som joik, hip-hop og latino-pop? Oddssetterne mener Marius ikke har like gode forutsetninger i disse sjangerne som de som er de største favorittene på oddsen, men Roth Christensen er absolutt en å følge med på.

Marius Roth Christensen
Marius Roth Christensen er en av årets Stjernekamp-deltakere. (Bilde: TT).

Anna-Lisa Kumoji – 10,00 i odds

Fra Asker kommer Anna-Lisa Kumoji, og hun er noe så sjeldent som en deltaker med tidligere «Stjernekamp»-erfaring. Hun var nemlig korist i fjorårets programserie. I tillegg har hun også erfaring fra MGP, hvor hun i 2019 kom helt til gullfinalen.

– Anna-Lisa er en skikkelig kraftpakke av ei sangerinne. Hun kommer garantert til å komme inn med masse glede og energi. Hun har en rik bakgrunn som sanger, så konkurranseformatet bør passe henne godt. Utfordringen for henne er at hun møter andre sangere som også holder svært høyt nivå, pluss at hun kommer inn som en av de mer ukjente, sier Betsson-sjef Johansen, og forklarer nærmere:

– Det kan være et tveegget sverd. Enkelte år blir de mindre kjente stemt ut tidlig, mens andre år kan det å komme inn som et friskt pust være en fordel. Våre oddssettere velger derfor å være litt forsiktige når de setter oddsen på Anna-Lisa. Imponerer hun i sesongpremieren, skal du ikke se bort fra at hun plutselig kan få langt lavere odds og bli en av favorittene. Hun er en av årets deltakere med høyst potensial, så blir det spennende om hun klarer å ta det ut.

Jorun Stiansen – 9,50 i odds

Sørlandets representant er 37 år gamle Jorun Stiansen fra Vennesla. De fleste husker henne nok best fra å ha vunnet sesong to av Idol, med seier over Tone Damli.

– Som Idol-vinner i 2005 har Jorun Stiansen for alltid sementert sin plass i historien til norske musikk-konkurranser, men det spørs om hun klarer å gjenta bragden 16 år senere i «Stjernekamp». Konkurransen er knallhard, og Jorun er ikke blant våre oddssettere sine favoritter, sier Bredo Johansen, før han utbroderer hvorfor oddssetterne ikke har den store troen på 36-åringen:

– Som artist har det vært stille fra Jorun lenge, så hvordan hun har utviklet seg som sanger er vanskelig å si. Men da hun fortsatt ga ut musikk hadde hun en god stemme, om noe endimensjonal. I denne konkurransen møter hun artister med en langt mer kompleks og rik stemme enn seg selv. Hun har også vist seg best som en ren popsanger, så våre oddssettere mener det skal bli vanskelig for henne å gå til topps i «Stjernekamp», som er en konkurranse med et vidt spekter av sjangere. At hun går et stykke i konkurransen forventer vi, men at hun vinner virker usannsynlig.

Bjørn Tomren – 13,00 i odds

Fra Tomrefjord kommer Bjørn Tomren (40). Han er noe så eksotisk som jodler og strupesanger. Til vanlig er han kjent som «Polkabjørn» i duoen «Polkabjørn & Kleine Heine».

– Strupesangeren Bjørn Tomren må sies å være årets kanskje mest spennende deltaker. Allerede i første program skal deltakerne ut i «Egen kategori». Om Bjørn da virkelig «bjudar på» og drar frem noe fra sitt ganske så merkelige og morsomme repertoar, mener vi han kan bli en virkelig publikumsfavoritt fra første program, sier Betsson-sjefen om oddssetternes forventinger til tomrefjordingen.

– Samtidig holder det ikke bare å være gøyal og annerledes for å gå til topps. Det kan ta deg langt, men det er ikke nok til å vinne «Stjernekamp». Derfor blir han sett på som en av deltakerne med lavest odds før årets show. Vi gleder oss til å bli bedre kjent med Tomren når programmet starter til høsten, og kanskje har vi undervurdert ham. Men samtidig er nivået skyhøyt, så vi mener uansett at det virker usannsynlig med en seier til Tomren.

Bjørn Tomre
Kan Bjørn Tomren overraske i Stjernekamp 2021? (Bilde: TT).

Kevin Mbugua – 14,00 i odds

Kevin Mbugua må beskrives som årets kanskje mest overraskende deltaker. Han er danser og har tidligere vært koreograf for popduoen Nico&Vinz, som i 2013 gjorde stor internasjonal suksess med monsterhitten «Am I Wrong».

– Det er en del artister med i år som må betegnes som ukjente om vi sammenlikner med de mest profilerte. Og av disse er Kevin Mbugua det mest ubeskrevne bladet. Her må vi være ærlige og si at det har vært utfordrende å gjøre research, innrømmer Johansen, før han fortsetter:

– Han er åpenbart en svært dyktig danser og koreograf, og han har gjort noe musikk før, men hvordan kommer han til å måle seg mot et så dyktig artistfelt som i «Stjernekamp»? Det blir garantert gøy å bli kjent med Kevin, men vi tror også det kan bli et kort møte for TV-publikum. At han kan bli med en stund er mulig, men at han vinner hele greia fremstår som svært usannsynlig for våre oddssettere, avslutter Betsson-sjefen om Mbugua.

Chand Torsvik – 4,50 i odds

Namsosingen Chand Torsvik tok Norge med storm da han i 2009 ble den første vinneren av «X Factor» i Norge. Trønderrockeren turnerte Norge rundt, og låten hans «Diamanten» toppet hitlistene. Men etter hvert ble det stille fra Torsvik. Frem til nå, for nå er han tilbake i høstens sesong av «Stjernekamp».

– Chand er en av de artistene vi må innrømme at vi er mest spente på i høstens sesong. At han har en bra stemme, i sin sjanger, er det ingen tvil om. Men blir det for endimensjonalt i en konkurranse som denne? Her må man mestre mange ulike sjangere for å gå til topps, og Chand har mye å bevise, innleder Johansen om trønderen:

– Samtidig har han vunnet det norske folket før med sitt talent og sin uimotståelige sjarm. Det å undervurdere en tidligere publikumsfavoritt er aldri lurt, og for dem som ble glad i Chand gjennom deltakelsen i «X Factor», kan dette bli et kjærkomment gjensyn. Det er ikke utenkelig at mange seere blir nostalgiske og igjen stemmer på sin ham som en reell vinnerkandidat. Våre oddssettere mener han er en vinnerkandidat, og er favoritt blant gutta i år!

Chand Torsvik
Namsosingen Chand Torsvik har tidligere blitt en publikumsfavoritt. Kan han bli det igjen? (Bilde: TT).

Carina Dahl – 15,00 i odds

Carina Dahl (35) kommer fra Trondheim og er datter av TNT-trommis Morten «Diesel» Dahl fra rockegruppa TNT. Hun albumdebuterte i 2010 med «Hot Child» og har blant annet også vært med i Melodi Grand Prix ved tre anledninger.

– Våre oddssettere vurderer Carina Dahl som feltets klart svakeste vokalist, og det slår definitivt ikke godt ut i en konkurranse som er så sangteknisk som «Stjernekamp». I denne konkurransen er det ikke mulig med hjelp fra autotune, så vi klarer ikke se hvordan hun skal kunne hevde seg i dette feltet. I lanseringsintervjuet sier Carina selv at hun er vant til å være med på ting hun ikke kan, så det virker heldigvis som hun selv har realistiske forventinger til egne sjanser, sier Betsson-sjef, Bredo Johansen om trønderen.

– Oddssetterne mener også at historikken fra MGP ikke taler i hennes favør. Hun har aldri vært i stand til å få et hederlig resultat i den konkurransen. Om noe skal tale for Carina, er det at hun er en god underholder. Hun har sjarm og scenetekke, så det blir nok skikkelig show når hun kommer på scenen, men i en konkurranse som først og fremst dreier seg om stemmeprakt blir nok ikke det nok til å kompensere.